Wat versta ik onder 'organisatorisch competent' zijn?
| Voorbereiding Een goede voorbereiding is het halve werk! Dit geldt ook tijdens vergaderingen of andere bijeenkomsten. Visie Werken vanuit de onderwijsvisie en de visie van de school. Didactische werkvormen Werken vanuit diverse werkvormen. Je wilt, als leerkracht, de kinderen blijven betrekken bij de les. Een goed, variabel, didactisch werkaanbod is dan van toepassing. Afwisseling voorkomt afdwaling. Eventuele samenwerking Indien er samengewerkt wordt, moeten er duidelijke afspraken worden gemaakt. Er moet één lijn getrokken worden. |
Indicatoren (vanuit de minor) met betrekking tot deze competentie.
|
Vraaggericht Werkt vraaggericht en is flexibel. Consequent
Komt afspraken
na, hanteert een goede planning en organisatie.
Kennis Heeft voldoen kennis en vaardigheid om de doelen van de co-maker opdracht uit te voeren. ICT middelen Maakt gebruik van ICT middelen om zijn werk effectief te organiseren. |
Bewijsstukken
Bewijsstuk 1, PVA pesten VS cyberpesten:
In dit PVA kunt u de opbouw terug vinden van onze co-maker. Het PVA is voor mij een punt om aan te werken, voor het koppelen van de juiste theorie/bronnen aan de juiste stukjes tekst vind ik lastig. Ons PVA is dan ook meerdere keren terug gestuurd en pas eind mei kregen wij een GO. Wel hebben wij onszelf steeds een stukje verbetert en hebben wij goed gebruik gemaakt van de feedback, tips en tops van onze co-maker begeleidster. We zijn hierin heel flexibel geweest en hebben hierin vraaggericht gehandeld. Aan de hand van dit PVA hebben wij in onze groep taken onderverdeeld en zijn, we hebben veel contact gehad over de telefoon en pc maar ook hebben wij een aantal bijeenkomsten gepland. Ook kunt u in dit PVA zien dat we bezig zijn geweest met een stukje voorkennis (zie bronnen) om deze vervolgens uit te diepen in het onderzoeksverslag.
Uitleg over-toelichting op de relatie tussen de bewijzen en de competentie.
Algemeen
Voordat we begonnen met deze opdracht hebben we een aantal collega's gevolg hierover, er is een gastdocent langs gekomen en daarnaast hebben we zelf research gedaan. Er staat zoveel beschreven over dit, actuele, onderwerp en het was dus niet moeilijk om informatie te vinden. Uit eigen ervaringen wist ik al veel over pesten, nu heb ik mij verdiept in het cyberpesten. Deze kennis heb ik, samen met mijn medestudenten, omgezet in een animatiefilm en bijpassende lessen. Beide zijn terug te vinden onder 'pedagogisch competent' bewijsstuk 1.
ICT middelen
Het maken van alle lessen, filmpjes, enquête, onderzoeksverslag en cyberpestprotocol zijn allemaal uitgewerkt op de computer. Hiervoor hebben we verschillende programma's gebruikt (Moviemaker, Pinnacle Studie 14, word, enquêtemaker). Daarnaast hebben we gebruikt gemaakt van verschillende internetsites.
ICT middelen
Het maken van alle lessen, filmpjes, enquête, onderzoeksverslag en cyberpestprotocol zijn allemaal uitgewerkt op de computer. Hiervoor hebben we verschillende programma's gebruikt (Moviemaker, Pinnacle Studie 14, word, enquêtemaker). Daarnaast hebben we gebruikt gemaakt van verschillende internetsites.
| Link: PVA |
Bewijsstuk 2, wordpress/glogster
De website http://mediawize.wordpress.com/ heb ik, samen met een groepje meiden uit de minor, in elkaar gezet. We hebben een aantal columns moeten plaatsten (per persoon) en samen zijn we tot dit resultaat gekomen. Over de organisatie waren we het niet altijd over eens. Ik ben er tijdens dit 'project' achter gekomen dat ook deze vorm van organisatie veel aandacht, tijd en energie kost.
De gezamenlijke glogster daarentegen was wel goed georganiseerd. Samen hebben het lesplan in elkaar gezet, ik heb mij ontfermt over de glogster vormgeving en samen zijn we tot een leuk, speels resultaat gekomen.
Uitleg over/toelichting op de relatie tussen de bewijzen en de competentie.
Vraaggerricht
Wanner er een opdracht wordt gegeven in vorm van een competitie ebn ik heel gedreven. Ik vind het leuk, uitdagend en ik wil winnen. Al gauw merkte ik dat dit enthousiasme, bij vele, van korte duur was. Ik heb me dan ook neergelegd bij de situatie en ben mij gaan richten op de rest van de minor.
het vraaggericht werken en het flexibel zijn kunt u ook terug lezen in 'pedagogisch competentie'. Hierin staan de lessen van over het (cyber)pesten beschreven. Deze lessen hebben wij gemaakt na aanleiding van een gesprek met de adjunct directeur, waarin hij zijn (uiterst positieve) mening vormde over het project.
Consequent
Wanneer het aankomt op een groepsopdracht ben ik consequent, kom ik mijn afspraken na en hanteer ik de, vooropgestelde, planning. Het organiseren hiervan neem ik al snel op mij ik ben dan ook een echte 'leider'. Soms kan ik hierin doorslaan en wordt het van een positieve eigenschap een valkuil. Ik neem dan te veel hooi op mijn vork en zal dan zelf omkomen in het werk, terwijl de ander 'mee kan liften'. Ik ben dan ook erg blij geweest met, met name, Anoek die deze touwtjes ook aardig strak hield. Door persoonlijke redenen was onze andere partner wat op de achtergrond. Wel heb ik haar benaderd en haar hiermee geconfronteerd. Gelukkig zag zij dit zelf ook en heeft zij een eindsprint ingezet.
| Link: Glogster Links Feedback Anoek |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten