zondag 16 juni 2013

Activiteit 1


Activiteit 1

Filmpje + discussie

Uitleg:
Anoek en ik hebben samen een filmpje gemaakt voor het project pesten VS cyberpesten. Hierin komt een stuk theorie in terug. Naast dit stuk theorie komen er twee professoren aan het woord (waarvan wij allebei 1 inspreken) die beide een van de manieren van pesten verantwoorden. Ze geven aan waarom het een erger zou zijn dan het andere. Dit lokt een discussie uit bij de kinderen.
De discussie wordt gevoerd tussen de filmpjes door. (Deze zetten we dan even op stop om te peilen wat de kinderen vinden van een geschetste situatie of opmerking).

Bijhorende competentie:

Interpersoonlijk:
-       Gebruikt de nieuwe media om een prettig leef- en werkklimaat te creëren waarin coöperatie centraal staat.
-       Ook zorg ik voor een goede balans tussen leiden, begeleiden, sturen en volgen, confronteren en verzoenen, corrigeren en stimuleren.

Pedagogisch:
-       Ik draag tijdens deze les bij aan de morele ontwikkeling van het kind ten aanzien van veilig gebruik van internet.
aanvulling: Ik ben goed voorbereid voor de les van 17 april, m.b.t. het onderwerp pesten/cyberpesten en heb hiervoor, samen met een medestudent, een film over gemaakt. (dat ter discussie wordt gesteld).
-       Kent de risico’s van online pesten en weet hoe daar op in te spelen (mediaopvoeding).

Organisatorisch:
-       Tijdens deze les werk ik vraaggericht en flexibel.
-       Tijdens mijn les maak ik gebruik van een zelfgemaakt filmpje.

Samenwerken met collega:
-       Presenteert zichzelf als team met mede-studenten.
-       Hanteert een inzichtelijke taakverdeling.
-       Motiveert en ondersteunt mede-studenten.
-       Praat respectvol over de bijdrage van mede-studenten en andere betrokkenen bij de minor.

 
Reflectie:
Ik vond het erg leuk om dit project samen met Anoek te maken en uit te voeren. We hebben ons allebei voor meer dan 100% ingezet en dit is te zien aan het resultaat. Het filmpje was een goede leidraad voor de discussie die wij hebben gevoerd met de kinderen. Zo konden we goed inspelen op onderwerpen die aanbod kwamen. Daarnaast hebben we veel kunnen vertellen uit eigen ervaring. Dit is iets wat kinderen interesseert en dit maakt dat kinderen opener durven te zijn. Zo zijn er vervelende situaties geschetst door kinderen waar we anderen uit de groep op hebben laten reageren.


De kinderen, uit deze groep 6, waren allemaal erg enthousiast en deden ontzettend leuk mee.

Anoek en ik konden goed op elkaar inspelen, kwamen beide evenveel aan bod en vulde elkaar perfect aan. We zijn een goed duo geweest!

Het filmpje sloeg erg goed aan bij de kinderen. Ik heb het intromuziekje ingezongen en vervormt als hamster. Dit sloeg goed aan bij de kinderen (zij deden na afloop nog hamster geluiden na). Ook de animatie van Anoek en mij (getekend door Anoek haar vader) vonden zowel leerkracht als leerlingen erg leuk.

Al met al een verzorgde activiteiten! Er zijn geen dingen die ik anders zou hebben gedaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten