Wat versta ik onder 'interpersoonlijk competent'?
| Visie Mijn visie op de wereld maar vooral mijn visie op het onderwijs. Zelfbeeld Hoe zie ik mijzelf? Hoe zien anderen mij? Eigenschappen/kenmerken Ontwikkeling Zelfontplooiing, zelfreflectie, feedback krijgen en verwerken vind ik persoonlijk een hele belangrijke. Je leert van je omgeving en elke tip of top zie ik als 'positief' stukje 'extra' om mee te nemen in mijn rugzak. |
Indicatoren (vanuit de minor) met betrekking tot deze competentie.
| Media gebruik Gebruikt de nieuwe media om een prettig leef- en werkklimaat te creëren waarin coöperatie centraal staat. Mediawijsheid Kent de leef- en belevingswereld van kinderen met betrekking tot de nieuwe media (mediawijsheid). Past deze kennis toe in het ontwerp van activiteiten voor het kind. Behoefte van het kind Inventariseert de behoeften van kinderen op het gebied van (aspecten van) de nieuwe media en speelt in op deze behoeften. |
Bewijsstukken
Bewijsstuk 1, groeps-Glogster
Voor deze competentie neem ik u graag mee naar de groeps-Glogster. Deze Glogster heb ik, samen met vier medestudenten, moeten maken voor een onderdeel uit mijn minor genaamd 'Maatschappelijk media bewust'.Een Glogster is een soort digitale poster waar je onder andere linkjes, foto's en filmpjes op kan zetten.
Uitleg over/toelichting op de relatie tussen de bewijzen en de competentie
In deze Glogster vindt u een lesplan. Dit is een lesplan dat door kinderen zelf uitgevoerd kan worden. Door coöperatie zullen de kinderen met elkaar en van elkaar leren. De Glogster is makkelijk te gebruiken, sluit aan op de belevingswereld van het kind maar daagt tegelijkertijd kinderen uit om 'verder te kijken...'. Denk hierbij aan; waar kun je meer informatie vandaan halen? wat zijn goede websites, etcetra.
| Link: Glogster |
Bewijsstuk 2, literatuurverslagKinderen zitten steeds meer én eerder online. Meer hierover vindt u onder 'Pedagogisch competent - Literatuurverslag'. De kinderen vanaf een jaar of 7 zien internetten ook als hobby en zijn hier vaak te vinden. Omdat ik als leerkracht wil aansluiten bij de behoefte van het kind heb ik een online enquête opgesteld. Deze enquête sluit aan bij de lessen over cyberpesten, die u kunt vinden onder 'Pedagogisch competent - cyberpesten'.
Uitleg over/toelichting op de relatie tussen de bewijzen en de competentie
| Link: Enquête |
Bewijsstuk 3, blogs
Voor het onderdeel 'Maatschappelijk media bewust' uit de minor, heb ik een aantal blogs moeten schrijven. Deze blogs waren gelinkt aan de lessen en de bijbehoorende literatuur. De blogs hebben mij geholpen de lesstof op een rijtje te kunnen zetten. Ik vond dit onderdeel van de minor erg pittig. Ik heb met mijn docent gesproken hierover en daar kwam naar voren dat ik het stukje 'perfectionisme' los moest laten en dat ik met alles wat me wel lukt tevrede mag zijn. De blogs hebben mij hierin ondersteund.
Uitleg over/toelichting op de relatie tussen de bewijzen en de competentie
Media gebruik
Vooral in de minorgroep én binnen mijn samenwerkings verbanden hebben we over een aantal van deze blogs discussies gevoerd. Ik vind het belangrijk dat ik mijn mening kan geven maar ook dat een ander dat doet. Hierbij hoef je het niet altijd met elkaar eens te zijn. Ik vind dit leef- en werkklimaat prettig omdat je weet wat je aan elkaar hebt, je discussies kan voeren, niet altijd voor de makkelijke weg kiest en dus meer leert met elkaar maar ook van elkaar. Coöperatie noemen we dat.
| Links van blogs: Maatschappelijk media bewust Keuzes maken Social media Normen en waarden |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten