zondag 16 juni 2013

Activiteit 2


Activiteit 2
Placemat

Uitleg:
Voordat wij (Anoek en ik) zijn begonnen met onze les over pesten VS cyberpesten hebben we de voorkennis van de kinderen geactiveerd d.m.v. een coöperatieve werkvorm ‘de placemat’.
Door te vragen wat de kinderen allemaal al weten wat betreft dit onderwerp konden wij goed inspelen op de leerbehoeftes rond dit onderwerp. De kinderen hebben in groepjes besproken wat er allemaal is opgeschreven over zo de eigen kennis te delen en te vergroten met die van een ander. We hebben de kinderen deze placemat kort laten presenteren aan de groep, aan de hand hiervan hebben we een woorden web gemaakt op het bord, als zijnde een samenvatting van de voorkennis.

Bijhorende competentie:
Interpersoonlijk:
-       Gebruikt de nieuwe media om een prettig leef- en werkklimaat te creëren waarin coöperatie centraal staat.
-       Inventariseert de behoeften van kinderen op het gebied van (aspecten van) de nieuwe media en speelt in op deze behoeften.

Pedagogische:
-       Kent de risico’s van online pesten en weet hoe daar op in te spelen (mediaopvoeding).

Organisatorisch:
-       Ik maak tijdens deze les gebruik van coöperatieve werkvormen zoals een placemat of woorden web.

Reflectie:
Dit was een leuke manier om de voorkennis van de kinderen te activeren. Op deze manier zet je alle kinderen aan het denken en is iedereen meteen betrokken bij het onderwerp. Door vervolgens deze kennis in een groepje te delen hoor je meer ideeën van andere kinderen. Op deze manier hebben de kinderen uit deze groep coöperatief voorkennis opgedaan.

Ik vond het leuk om te zien dat er veel verschillende dingen werden opgeschreven. Van vrij voor de hand liggende woorden tot hele ingewikkelde woorden zoals; discriminatie en psychisch geweld.

Dit konden de meeste kinderen niet thuis brengen dus dit hebben we nog even kort behandeld. Omdat dit ook tijdens het filmpje (zie activiteit 1) terug.


Zelf liepen we (Anoek en ik) rond om de kinderen te stimuleren en eventueel een duwtje in de goede richting te geven, dit hebben we bijna niet hoeven doen. De kinderen waren erg actief en wist allemaal wel iets op te schrijven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten