Activiteit
3
Woordenweb
Uitleg:
De kinderen hebben om ste beurt wat morgen opnoemen van de placemat die zij hebben gemaakt. Deze woorden heb ik op het bord geschreven, samen met Anoek wees ik af en toe een kind aan en stelde verdiepende vragen. Ook maakte ik foto’s.
De kinderen hebben om ste beurt wat morgen opnoemen van de placemat die zij hebben gemaakt. Deze woorden heb ik op het bord geschreven, samen met Anoek wees ik af en toe een kind aan en stelde verdiepende vragen. Ook maakte ik foto’s.
Bijhorende competentie:
Samenwerken met de omgeving:
Samenwerken met de omgeving:
-
Ook treed ik tijdens dit proces initiatiefrijk op
naar mijn medestudenten en zorg voor eerlijke taakverdeling.
Vakinhoudelijk-didactisch:
-
Tijdens deze les draag ik bij aan de mediawijsheid
van kinderen op een passende manier (bij ontwikkelingsfase)
Organisatorisch:
-
Ik maak tijdens deze les gebruik van coöperatieve
werkvormen zoals een placemat of woorden web.
Reflectie:
Na de vorige activiteit (zie activiteit 2) zijn we met de kinderen in gesprek gegaan over de voor opgedane kennis. Deze kennis hebben we omgezet in een woordenweb op het digibord. Dit in een programma, wat de juf ons aangeraden had. Het was een programma waarin je de woorden gemakkelijk kon rangschikken.
In het midden begonnen we uiteraard met ‘(cyber) pesten’. De kinderen konden vanaf uit placemat woorden roepen (nadat ze de beurt kregen). Deze woorden mochten ze kort toelichten. Zo hadden we klassikaal een hele boel kennis opgedaan met betrekking tot het onderwerp pesten VS cyberpesten.
Ook hierbij waren de kinderen erg enthousiast en waren bijna alle vingers, gedurende de activiteit, omhoog. We hebben dan ook zoveel mogelijk kinderen aan het woord gelaten. We hebben de kinderen veel complimenten gegeven maar ook serieuze/moeilijke vragen gesteld. Zoals hun mening over genoemde punten, inhoud van woorden en eventuele voorbeelden.
Al met al een heel interessant gesprek gevoerd met z’n allen.
Na de vorige activiteit (zie activiteit 2) zijn we met de kinderen in gesprek gegaan over de voor opgedane kennis. Deze kennis hebben we omgezet in een woordenweb op het digibord. Dit in een programma, wat de juf ons aangeraden had. Het was een programma waarin je de woorden gemakkelijk kon rangschikken.
In het midden begonnen we uiteraard met ‘(cyber) pesten’. De kinderen konden vanaf uit placemat woorden roepen (nadat ze de beurt kregen). Deze woorden mochten ze kort toelichten. Zo hadden we klassikaal een hele boel kennis opgedaan met betrekking tot het onderwerp pesten VS cyberpesten.
Ook hierbij waren de kinderen erg enthousiast en waren bijna alle vingers, gedurende de activiteit, omhoog. We hebben dan ook zoveel mogelijk kinderen aan het woord gelaten. We hebben de kinderen veel complimenten gegeven maar ook serieuze/moeilijke vragen gesteld. Zoals hun mening over genoemde punten, inhoud van woorden en eventuele voorbeelden.
Al met al een heel interessant gesprek gevoerd met z’n allen.

Geen opmerkingen:
Een reactie posten