vrijdag 15 februari 2013

College 'Maatschappelijk media bewust' 14/02/2013

Donderdag 14 februari 2013

Algemeen
Vandaag heb ik mijn eerste college gehad van Marcel S genaamd ´Maartchappelijk media bewust. Hierin werd verteld wat ons de aankomende colleges te wachten staat en wat je hier voor nodig hebt aan o.a. literatuur.

In de Minorenhandleiding stond ook dat we voor dit college een boek hadden moeten aanschaffen (of lenen) om deze vervolgens in z'n geheel te lezen. Helaas had maar 1 iemand dit bericht gezien en geprobeerd het boek te lezen, maar dit schijnt nogal pittige stof te zijn.
Toen Marcel het boek omhoog hield kreeg ik het best even benauwd. Het boek gaat om het boek: Winter, M. de. (2011). Verbeter de wereld, begin bij de opvoeding. Vanachter de voordeur naar democratie en verbinding.
Ik ben zelf een persoon die het lezen van theorie/moeilijke begrippen erg lastig vind. Ik heb dan ook aardig wat tijd nodig wil ik dit boek in door kunnen lezen.

Vrijheid!
Gelukkig had Marcel hier al een beetje rekening mee gehouden en heeft met ons stuk van theorie uit het boek behandeld. We hebben een aantal filmpjes gekregen die betrekking hadden tot de begrippen 'positieve vrijheid' en 'negatieve vrijheid'.
Wat betekent:

Negatieve vrijheid = Behoefte om je leven richting te geven. Bijvoorbeeld om je aan te sluiten bij een beweging (denk aan politiek, PVA is hiervan een goed voorbeeld).
Positieve vrijheid = Behoefte om iets te doen en hiervoor de ruimte te krijgen.


Liquid fear
Ook hebben we het in dit college gehad over Liquid fear (Zygmunt Bauman.) Betekenis: een soort angst dat aangestuurd is, maar je niet helemaal bewust van bent. Een voorbeeld hiervan zou kunnen zijn 'De Maya's voorspellen het einde van de wereld op 21-12-12'. Mensen die hier sterk in geloven, zo ver gaan dat ze schuilkelders ontwikkelen voor hun eigen veiligheid hebben 'last' van Liquid fear.

Een ander voorbeeld is dat ik als klein meisje een enge film van Kippenvel heb gezien, dat ging over buikspreekpoppen. Ik heb heel lang met angst voor die poppen geleefd omdat ik bang was dat ze ineens tot leven zouden komen. Dit is ook een vorm van Liquid fear.

Heb jij zelf een vorm van Liquid fear en wil je het met mij delen? Dat kan! Plaats dan een berichtje op mijn blog!

Wil je zelf nu meer weten lezen over dit onderwerp dan kunt via google/scholar genoeg online artikelen/boeken van Zygmunt Bauman vinden.

In dit filmpjes legt Bauman uit waar 'angst' vandaag kan komen:
http://www.youtube.com/watch?v=fdp3mjah3_g
Het is een filmpje van +/- 30 minuten, ik raad je aan naar de stukjes te kijken waarin Bauman zelf naar voren komt.

2 opmerkingen:

  1. Algemeen:
    Het is inderdaad heel pittig dat we voor elke les een heel boek door gespit moeten hebben, zeker wanneer het gaat om boeken waar heel moeilijk doorheen te komen is.
    Ik vind dat een pabo (die toch een voorbeeld zou moeten geven over hoe wij later de kinderen in onze klassen les moeten geven) rekening moet houden met dyslecten, autisten en studenten die gewoon heel veel moeite hebben met het lezen en begrijpen van theorie en moeilijke begrippen.

    Liquid fear:
    Leuk dat je voor dit onderwerp gekozen hebt. Het is een heel actueel onderwerp.
    Volgens mij is de betekenis alleen iets anders. Het is inderdaad een soort angst die aangestuurd is, maar volgens mij ben je je er wel bewust van. Juist overbewust. Je weet donders goed dat je er bang voor bent. Het is alleen geen zinnige angst. En de angst is je opgelegd door de media.
    Maar het is inderdaad een heel interessant onderwerp. Ik stond ook versteld over hoeveel mensen er eigenlijk een (on)bewuste liquid fear hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het erg mooi zoals hierboven ^ liquid fear is omschreven. Maar is liquid fear dan alleen opgelegd door de media of is het zoals Ramona haar angst iets dat ze heeft gelezen in een boek? Want dat is niet zoiets als dat verhaal over dat de wereld zou vergaan wat door de media heel erg is opgeblazen. Dus is liquid fear alleen iets dat door de media ontstaat?

    BeantwoordenVerwijderen